1402-10-20 14:43
754
0
88318
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

ایران جز کشورهای پیشرفته در ارائه خدمات کتابخانه‌ای است

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به روند رو به رشد شبکه کتابخانه‌ای گفت: ایران جز کشورهای پیشرفته در ارائه خدمات کتابخانه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مهدی رمضانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان در گرگان اظهار کرد: دولت سیزدهم در مدت دو سال فعالیت توانست ۳۳ کتابخانه سیار را به ۵۰ دستگاه افزایش دهد و سیاست دولت بر این است که تعداد این کتابخانه‌ها را تا پایان دولت به بیش از ۲۰۰ کتابخانه برساند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های کشور اضافه می‌شود، افزود: همزمان با توسعه فضای کتابخانه‌ای اما نیروی انسانی موردنیاز با توجه به گسترش این شبکه توسعه پیدا نکرده است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور جزو شبکه‌های پیشرو دنیاست، به طوری که از نظر تعداد کتابخانه در منطقه رتبه اول هستیم، در دنیا جزو ۲۰ کشور و در آسیا جزو پنج کشور اول قرار داریم.

رمضانی همچنین ایران را از لحاظ توسعه کتابخانه‌ای در منطقه و آسیا موفق خواند و توضیح داد: کتابخانه‌های عمومی از بافت سنتی و ارائه خدمات سنتی عبور کردند و به پایگاه فرهنگی و اجتماعی در دنیا تبدیل شدند که در کشورمان نیز این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ خدمت در نسل جدید کتابخانه‌ای «امانت و عضویت» ایجاد شده است، افزود: همه کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک و نوجوان هستند ۱۷۴ سرفصل آموزشی ددر کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: بخش‌های فنی، تخصصی، حرفه‌ای، اتاق‌های علم و نجوم، سالن مطالعه گروهی، وی. آی. پی، بخش نابینایان و ناشنوایان مجموعه‌ای از خدمات متنوع فرهنگی در حوزه کتابخانه‌هاست.

رمضانی، تبدیل کتابخانه به پایگاه فرهنگی اجتماعی را از اولویت‌های دولت سیزدهم خواند و گفت: دسترس‌پدذیر کردن کتاب برای همه اقشار جامعه جزو تاکیدات دولت است در این راستا مجموعه ۱۰ ماده‌ای تقدیم مجلس شده و در مرحله تصویب قرار دارد.

وی اصلاح آئین‌نامه اجرایی در دولت را از دیگر مسائل مهم یاد کرد و افزود: یک اقدام اساسی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی باید پیش ببریم که تمرکز به دو سند زیرساختی است از جمله نهضت مطالعه مفید و سند ترویج مطالعه و خواندن که سند ملی خواندن به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده و در حال نهایی شدن است.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.